Cínové knoflíky na středověkých oděvech

08.03.2021
Celkem 160 pozlacených cínových knoflíků jako náhrada za duté stříbrné pozlacené na brokátových šatech urozené paní z druhé poloviny 14: století.. Inspirováno Karlštejnským pokladem
Celkem 160 pozlacených cínových knoflíků jako náhrada za duté stříbrné pozlacené na brokátových šatech urozené paní z druhé poloviny 14: století.. Inspirováno Karlštejnským pokladem

Móda čtrnáctého a patnáctého století má jeden společný jmenovatel, a to knoflíky. Postupné vypasování módních oděvů jde pak ruku v ruce s potřebou zapínání nějakého druhu. Počínaje pak zašíváním do oděvů, přes šněrování vývoj na dlouhou dobu před příchodem moderních zipů zůstal u knoflíků. Knoflíky se vyráběly z textilu (Egan & Pritchard 1991), textilu v kombinaci s jinými materiály (Ostergaard 2003), a kovu (např. Egan & Pritchard 1991). 

O tom, že byly knoflíky ve své době velmi populární a jejich množství hovořilo o movitosti nositele nám vypovídá i poměrně známá česká středověká báseň Podkoní a žák z konce 14. století, kde se podkoní žákovi chlubí, že:

"Netáhneť mój pán dluhóv zbýti; měť chc střělcem učiniti.

Pakť neponesu tlumoka; ano samostřiel u boka

a k tomu sukně čistá; na niejž haklíkóv na tři sta.

Kdež budu v nenámém kraji; měť vežde za pána mají."


O tom, že bylo na oděvy používáno knoflíků opravdu hodně svědčí i textilní nálezy panelů s knoflíkovými dírkami (Egan & Pritchard 1991; Březinová Kohout 2016; Ostergaard 2003), kde je rozteč knoflíkových dírek velmi často menší než 1cm.

Vedle populárních dutých letovaných knoflíků ze slitin žlutého kovu (mosaz, bronz... ) a drahých kovů se v nálezech z Anglie i odjinud vyskytují i knoflíky z cínu a jeho slitin (zdroje v popisech produktů). Knoflíková móda se pak opakovala za 30 leté války. Pro toto období máme také dvě varianty knoflíků v nabídce.

Vzhledem k nákladnosti kovových knoflíků tehdy i teď se nabízí sdílení luxusnějších kousků pro více kusů oděvů. Pro snadnou manipulaci a výměnu se pak nabízí systém vyobrazený na obraze sv.. Margaret který namaloval Pietro Lorenzetti (datováno 1306 - 1348) kdy je nožička knoflíku protknuta materiálem a na rubové straně připevněna průběžnou šňůrou. Na obraze je pak místo knoflíkových dírek použito oček, což je na vyobrazeních méně častý způsob. Jeden z textilních fragmentů z Londýna pak byl autory interpretován jako možný právě takový panel. Že knoflíky byly prostředkem prezentace potvrzuje pak i další zmínka o tom, že v roce 1351 měl vévoda Orleánský soubor 25 zlatých knoflíků každý osazený diamantem obroubeným čtyřmi perlami (Staniland 1980, in: Crowfoot,Pritchard, Staniland 2001). Stejně tak, jako se recyklovaly drahé kovy pro výrobu modernějších šperků, tak i výrobky z nízkotavitelných slitin byly ve středověku znovu používány na novější a modernější zboží. I proto se knoflíků zdaleka nenachází tolik, kolik by odpovídalo těmto módním výstřelkům. 

Druhou dobovou variantou připevnění knoflíků na oděv je přišití na hranu oděvu (ne do plochy, jak je běžné dnes). Tento způsob uchycení je opět doložen na nálezech z Londýna a z Herjolfsnaes. 

Několik druhů cínových knoflíků najdete i v naší nabídce. Konkrétní datace jsou vždy v popisu produktu, a některé z nich je možné použít i pro reenactment 30 leté války - viz popisky. Všechny cínové knoflíky v naší nabídce je možné postříbřit, nebo pozlatit. Pokovení provádíme na zakázku s obvyklou dobou dodání do 3 týdnů. Cena zlacených je obvykle dvojnásobek základní ceny, cena stříbřených cca 1,5 násobek základní ceny. Cena se odvíjí od aktuálního ceníku pokovování našeho dodavatele a může se měnit v řádu jednotek korun za kus. Naši nabídku historických cínových knoflíků si můžete prohlédnout zde.